Airbus UpNext, spółka należąca do Airbusa, oraz CERN, Europejskie Laboratorium Fizyki Cząstek, zaczynają projekt mający na celu ocenę, w jaki sposób nadprzewodnictwo może przyczynić się do dekarbonizacji przyszłych systemów lotniczych. Demonstrator Super-Conductor for Aviation with Low Emissions (SCALE) pozwoli zweryfikować pomysły związane z zastosowaniem nadprzewodników w lotniczych systemach dystrybucji energii elektrycznej.
– W naszych badaniach przesuwamy granice nauki i inżynierii, a przy tym współpracujemy z przemysłem, aby umożliwić innowacje, które mają pozytywny wpływ na środowisko – powiedział Raphael Bello, dyrektor CERN ds. finansów i zasobów ludzkich.
– Nasze technologie mają potencjał dostosowania się do potrzeb czystego transportu i mobilności, czego dowodem jest umowa z Airbusem. To partnerstwo to dopiero pierwszy krok na naszej drodze z europejskim liderem w dziedzinie lotnictwa. Jego zawarcie pokazuje, jak bardzo cenimy rozwój przemysłu państw członkowskich CERN – dodał Bello.
– Naszą rolą w Airbus UpNext jest badanie pełnego potencjału technologii, które mają być zastosowane w samolotach przyszłości oraz współpraca ze światowymi liderami w celu przygotowania się na tę przyszłość. Współpraca z wiodącym instytutem badawczym, takim jak CERN, który przyniósł światu niektóre z najważniejszych odkryć w dziedzinie fizyki, pomoże w badaniach nad „czystym lotnictwem” w ramach naszych dążeń do zrównoważonego lotnictwa – powiedziała Sandra Bour-Schaeffer, prezes Airbus UpNext.
– Opracowujemy już demonstrator nadprzewodnictwa o nazwie ASCEND (Advanced superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator, zaawansowany nadprzewodzący i kriogeniczny eksperymentalny demonstrator układu napędowego) w celu zbadania możliwości zastosowania tej technologii w samolotach elektrycznych i hybrydowych. Połączenie wiedzy uzyskanej dzięki temu demonstratorowi i unikalnych możliwości CERN w dziedzinie nadprzewodników tworzy warunki do naturalnego partnerstwa – podsumowała Bour-Schaeffer.
W pracach przy demonstratorze SCALE konstruktorzy wykorzystają doświadczenie CERN w zakresie technologii nadprzewodnikowych i możliwości Airbus UpNext w zakresie projektowania i produkcji innowacyjnych statków powietrznych. Pierwsze wyniki spodziewane są na koniec 2023 roku. To pierwszy projekt w długoterminowej współpracy, która utoruje drogę do nadprzewodnikowej dystrybucji energii w statkach powietrznych.
Inicjatywa ma na celu rozwój i testowanie w warunkach laboratoryjnych zoptymalizowanego nadprzewodnikowego kriogenicznego układu napędowego (o mocy ~500 kW) do końca 2025 r. SCALE zostanie zaprojektowany, skonstruowany i przetestowany przez CERN według specyfikacji ustalonej przez Airbus UpNext i z użyciem technologii CERN. Demonstrator składa się z obwodu DC (kabla i kriostatu) z dwoma przewodami prądowymi. Układ chłodzenia korzysta z helu w postaci gazu.